Skip to main content
25 Feb 2019

Clever Corporate presentaties: jouw boodschap sterk gebracht

Wat zijn de sleutelingrediënten tot een succesvolle bedrijfspresentatie? Een presentatie die de aandacht van een prospect of stakeholder van de eerste seconde tot lang na de mandatoire Q&A-sessie kan vastgrijpen? Twee elementen zijn doorslaggevend: zowel de wijze waarop je je boodschap overbrengt als de verpakking van de boodschap moeten er boenk op zitten (los van de inhoud van je boodschap uiteraard).

Hoe maak je een overtuigende presentatie

De boodschap

Nog voor je aan het echte werk begint, voorzie je vooraan de presentatie best een element waarmee je je expertise en vooral geloofwaardigheid staaft. Neen: een lange en onoverzichtelijke lijst van een cv bekoort niet. Geef liever een kernwoord waarmee je een bindend verhaal over je thema kan vertellen, of een ervaring uit het werkveld kan delen.

 

Kracht van een quote

Bouw eerst aan je geloofwaardigheid doorheen je presentatie. Presenteer materiaal en koppel deze aan info en feiten die je zaak ondersteunen. Maar de grootste boost voor een betrouwbaar imago: testimonials. Stoffeer je presentatie met enkele quotes van tevreden klanten en werknemers.

Een tweede item is het doel van je boodschap: maak dat vlug duidelijk. Dat zorgt er ook voor dat je makkelijker de gewenste actie krijgt. Een narratief dat vlug wordt opgeklaard zorgt voor een emotionele connectie. Je publiek moet immers de tijd krijgen om zich te vinden in jouw doel. En die tussentijd vul je met argumenten die spreken in je voordeel.

Stoffeer je presentatie met enkele quotes

Een lang en onoverzichtelijk lijstje van een cv bekoort niet

De verpakking

Geen ballast

Om de boodschap optimaal over te brengen, kan je ook wel sleutelen aan de vormgeving van de presentatie. Een goede designer kent de kneepjes die het verschil kunnen maken. Het allerbelangrijkst? Geen ballast. Kies voor een minimalistisch design met een minimum aan tekst. Hoorde je ooit al van de 1-7-7-regel? Het principe is simpel: maximaal 1 idee per slide in maximaal 7 bullets en elke bullet telt maximaal 7 woorden. Wel, dat vinden wij nog te veel … Schrijven is schrappen. 

Start je trouwens met een nieuw topic? Voeg een tussenslide in met één groot beeld of één sterke quote. Dat zijn aandachtstrekkers en hiermee hernieuw je de aandacht van je publiek. Er zijn wel meerdere trucjes om je prospects scherp te houden. Gebruik bewegend beeld om je storytelling te visualiseren. Dat kan subtiel met bijvoorbeeld cinemagraphs – a.k.a ‘levende foto’s – of animaties, maar ook nadrukkelijk met video.

Kaart een nieuw topic via een tussenslide met één groot beeld. Dat zijn aandachtstrekkers en hiermee hernieuw je de aandacht van je publiek

Gebruik bewegend beeld om je storytelling te visualiseren met animaties of video

Spuuglelijk: stockfoto’s

Vanzelfsprekend, maar vaak niet correct toegepast is het gebruik van fotomateriaal. Het oogt afstandelijk en creëert wantrouwen: stockfoto’s. En toch zie je veel toonaangevende bedrijven er presentaties mee volproppen. Organiseer intern een fotoshoot en zorg voor een eigen databank vol met inspirerende en ook humoristische beelden. Maar neem vooral foto’s van MENSEN. De mensen in je presentatie – en dat mogen gerust oversized beelden zijn – maken de mensen die luisteren en kijken vatbaarder voor jouw overtuigende boodschap.

Ook typografie, kleur(overgangen) en patronen dienen als spreekwoordelijke megafoons. Sommige fonts stimuleren betrokkenheid, en dat kan je ook zeggen van kleur. Waar blauw een kalmerend effect heeft – en bijgevolg vaak wordt toegepast bij het financiële luik –, werkt rood meer uitnodigend. Ook overgangen in kleur past een designer toe om iemand naar een bepaalde richting te sturen, zolang de overgang niet conflicteert met de leesbaarheid.

 

PowerPoint? Yes please

Kortom, vertel je verhaal op tientallen manieren en bewerk je presentatie met sturende en haast manipulerende elementen. Het maakt niet uit: beeld, kleur of zelfs het gebruik van op maat gemaakt bullets. Een sterke corporate presentatie kan de meest slaapverwekkende sprekers een sexy verhaal laten vertellen dat verkoopt. Over dragers gesproken, bij Astrix zweren we nog altijd bij het succesrecept van een goede PowerPoint. Al behoren Prezi en interactieve PDF’en zeker tot de mogelijkheden.