Skip to main content
03 Apr 2019

Drupal: van messageboard naar succesvol CMS

Het absolute marktaandeel van Drupal verbleekt bij dat van WordPress, maar in de nichemarkt voor bedrijven staat het CMS-systeem ijzersterk. Het begon nochtans simpel als een soort van message board tussen vrienden.

Drupal: van messageboard naar succesvol CMS

Messageboard voor studenten

De geschiedenis gaat terug tot de millenniumwissel. Aan de Antwerpse universiteit zochten Dries Buytaert en Hans Snijder een betrouwbare internetverbinding – een rariteit toen aan de unief. Beiden zetten een wireless bridge op poten tussen hun studentenhuizen. Wat onbrak nog? Een plaats om te communiceren.

Typfoutje

Buytaert startte daarop een nieuwssite met een messageboard waar hij en zijn vrienden statusupdates over hun netwerk konden delen. Het platform bleef lang een kind zonder naam. Toen Dries afstudeerde, moest de intern opgezette site echter het web op. Op zoek naar een domeinnaam stootte hij op dorp. Na een typo werd het ‘drop’, wat voor Dries beter bekte. Drop.org was geboren en trok meer en meer mensen aan die hen ideeën en technologieën deelden.

Open Source

Het duurde toch nog tot 2001 voor de oprichter de software vrijgaf. Toen maakte hij van Drop een Open Source project met als doel het platform verder te ontwikkelen en mensen meer mogelijkheden te bieden voor webdevelopment. De naam veranderde mee en de software heette voortaan Drupal. Het werd een afgeleide van de Engelse uitspraak van het woord ‘druppel’, wat ‘drop’ betekent. Rara: daar is ook het huidige logo op geïnspireerd.

Voor KMO’s en groter

Drupal maakt als CMS-systeem constant vordering en is al toe aan reeks 8.6. Drupal 9 is in ontwikkeling en voor de release mikken ze op juni 2020. Het web kent dan wel een enorme toestroom aan simpele instapsites, wat het marktaandeel van Drupal doet verwateren (momenteel leunt het aan bij de 5%). Maar in de niche van systemen voor bedrijven blijft Drupal onafgebroken groeien. Dat is bewust als je kijkt naar het systeem en zijn features: geen spek voor de bek van een normale blogger, des te meer een CMS voor grote en veeleisende bedrijven.