Skip to main content
08 Apr 2019

Maak je bedrijf vindbaar met Google My Business

Elke onderneming, groot of klein, heeft baat bij een zichtbare positie in zoekmachines. Een SEO-geoptimaliseerde website is daar één onderdeel van en daarnaast helpt Google een handje met haar gratis presentatietool voor bedrijven: Google My Business. Er zijn heel wat zaken waar je rekening mee moet houden wil je je GMB-account ten volle benutten, en die zetten we graag voor je op een rij.

Maak je bedrijf vindbaar met Google My Business

Wat is Google My Business?

Google My Business - of Google Mijn Bedrijf zoals dat dan op z’n Belgisch wordt - is een gratis tool van Google waarmee je je bedrijf kunt voorstellen aan de hand van een omschrijving, adres, bedrijfstype en nog veel meer. Je weet wel, het dashboardje dat rechts naast (of op mobiel zelfs helemaal bovenaan) je zoekresultaten tevoorschijn komt wanneer je de openingsuren van je favoriete koffiebar te weten wil komen of het adres van een klant opzoekt. Maar de tool is meer dan gewoon een visitekaartje: Google My Business biedt heel wat features die je lokale SEO en de vindbaarheid van je bedrijf kunnen verbeteren, indien je ze juist gebruikt.

De basics

Laten we beginnen bij het begin: een volledig ingevuld GMB-profiel. Want niets is zo vervelend dan wanneer je snel een bedrijf wil contacteren, hen googlet en het telefoonnummer of e-mailadres ontbreekt.

Bij het aanmaken van een account, vraagt Google je om volgende gegevens:

Bedrijfsnaam
Allereerst de naam van je bedrijf of onderneming - uiteraard. Een tip: voeg een extra beschrijvend woordje toe zodat potentiële klanten je sneller vinden. Ben je gespecialiseerd in renovaties? Dan kan ‘Bouwwerken [bedrijfsnaam]’ een optie zijn. Zo plaatsten wij naast Astrix ook het woordje ‘agency’. Op die manier weten mensen meteen met welke sector ze te maken hebben.

Contactinformatie
Een tweede, essentiële stap is het invullen van je contactgegevens: hierdoor wordt jouw bedrijf automatisch opgenomen in Google Maps. Voorzie een adres, telefoonnummer, e-mailadres en website. Heb je geen website? Dan kan je als alternatief je Facebook-pagina linken.

Maak je bedrijf vindbaar met Google My Business

Bedrijfstype
Gelukkig is een woordje toevoegen aan je bedrijfsnaam niet het enige waaruit mensen je branche kunnen afleiden. In het luik ‘Category’ kan je een of meerdere bedrijfstypes aanduiden. Zo kan je als fotograaf ‘Photographer’ aanvinken, alsook ‘Wedding Photographer’ indien je vooral focust op trouwfotografie.

Bedrijfsomschrijving
In een kleine intro, je ‘Business description’, kan je nog meer informatie over je bedrijf kwijt.  Belangrijk om weten is dat, hoewel de omschrijving 750 tekens toelaat, enkel de eerste 250 tekens onmiddellijk zichtbaar zijn vooraleer je op ‘Lees meer’ moet klikken. Met de deur in huis vallen is dus de boodschap!

Openingsuren
Heb je een winkel, horecazaak of andere onderneming waar klanten geen afspraak moeten maken, dan zijn correcte openingsuren een must. Voor een gesloten deur staan, terwijl Google aangeeft dat de zaak normaal open moet zijn, is voor niemand leuk. In Google My Business pas je eenvoudig de dagen of uren aan waarop je gesloten bent. Neem je een verlengd weekend op 31 mei of ben je onverwachts gesloten? Communiceer het aan Google en hou je klanten op de hoogte.

Verder kan je via het ‘Popular times’ diagram laten zien hoe druk het op jouw locatie meestal is op verschillende tijdstippen van de dag en kan je de gemiddelde bezoekduur van je klanten ingeven.

De visuals

Naast de nodige tekstuele informatie, kan je je Google My Business opfleuren met wat leuke visuals. Voeg een logo van je bedrijf en enkele sfeerbeelden toe, zodat mensen meteen weten waar je bedrijf om draait.

Sinds kort kan je naast foto’s ook video’s uploaden: een mooie feature voor bedrijven in de creatieve sector. Introduceer jezelf door middel van een origineel introductiefilmpje of voeg een video toe van een project waar je trots op bent.

Maak je bedrijf vindbaar met Google My Business
Maak je bedrijf vindbaar met Google My Business

Google Posts

Ook in Google Posts kan je foto’s en video’s toevoegen. Sinds de introductie van dit platform, waarmee je tekstuele updates over je bedrijf kunt posten, staan de mogelijkheden van Google My Business nagenoeg gelijk aan die van Facebook. Een profielfoto? Check. Filmpjes en foto’s plaatsen? Check. Statusupdates? Yep, die ook. Bovendien komt de content die je via Google Posts publiceert rechtstreeks in de zoekresultaten terecht en is er een optie om events, producten en aanbiedingen te promoten.

Een nieuwe post verschijnt tot 7 dagen na publicatie in het nieuwsoverzicht van Google My Business. Net zoals bij Facebook is regelmatig een nieuw berichtje neertypen dus aangeraden.  

Google Reviews

Ten slotte is het verzamelen én beantwoorden van positieve reviews vanzelfsprekend een goed idee. Al wie dat wenst, kan via Google Reviews zijn of haar mening over jouw bedrijf geven. Die commentaren zijn voor iedereen zichtbaar en kan je niet verwijderen - nee, ook de negatieve niet. Je kan ze dus best opvangen met een gepast wederwoord, net als de positieve trouwens.

Wanneer je als bedrijf reviews beantwoordt, geef je niet alleen een teken van betrouwbaarheid maar ook van engagement. Bedank mensen die tevreden zijn en biedt een oplossing aan diegene die een mindere ervaring hadden. Tegenwoordig kan je de reviewer ook via e-mail contacteren: zo wordt interactie nog persoonlijker!

Heb je nog vragen over Google My Business of heb je hulp nodig bij het opzetten van je account? Laat het ons weten en we helpen je graag!