Aller au contenu principal

Adverteren in magazines is alive and kicking. Print is geen reliek van het verleden.

28 janvier 2019
Leestijd: 8min

Adverteren in magazines. Niets ruikt heerlijker dan een versgedrukt magazine, maar in een digitaal tijdperk lijkt een printadvertentie voor veel bedrijven en marketeers niet zinvol. Astrix weet dat de realiteit een ander beeld schetst: magazines blijven tot op vandaag een belangrijk advertentiekanaal. Daar zijn 5 redenen voor.

Advertentiedoelgroep op maat

Als adverteerder heb je de keuze uit honderden titels. En elk van die titels kent een duidelijk afgelijnde doelgroep. Zoek je naar die jonge gezinnen, reisgrage avonturiers of hoogopgeleide meerwaardezoekers? Voor veel nichegroepen bestaat een nichetitel. Net daarom bieden magazines een hogere ROI dan een wijdverspreid (en peperduur) televisiespotje. Getest en gestaafd: magazines hebben de laagste kost per actie en tegelijkertijd ook de hoogste impact als we spreken over het aantal beïnvloede personen per gespendeerde euro.

magazine op tafel

Lang leven beschoren

Reclame per post? Bah. Alle briefpost associeer je automatisch met een onaangename rekening. Dus die gaan allicht meteen bij het huisvuil. Een magazine? Dat smijt je niet meteen weg. Doe gerust zelf de oefening. Het hoeft niet altijd het cliché te zijn: in de wachtkamer bij de tandarts. Ook thuis is de kans groot dat er enkele schriftjes de salontafel kleur geven. Ga je op reis, neem je vaak je favoriete lectuur met je mee. Een tijdschrift heeft vaak een levensduur van enkele maanden of zelfs jaren. Een lezer gebruikt het magazine misschien later nog als naslagwerk.

Zolang hoeft het echter niet te duren. De penetratie van je gewenste doelgroep gebeurt vlugger dan je denkt: een gemiddeld maandblad bereikt binnen diezelfde maand na uitgave al ongeveer 60% van zijn totale doelgroep. Bij een weekblad is dat 80% na twee weken.

Een tijdschrift heeft vaak een levensduur van enkele maanden of zelfs jaren

Geëngageerde doelgroep

Bang voor advertentieblindheid? Hoeft niet. Omdat de interesses al afgestemd zijn op de juiste doelgroep, is de kans klein dat de lezer het magazine aanschaft om er vluchtig door te bladeren. Meer nog, hij wordt niet enkel aangetrokken door de inhoud, maar ook door de advertenties. Wanneer je weet dat deze zijn afgestemd op de content waar hij naar op zoek is, weet je meteen dat de advertenties relevant zijn en in lijn liggen met zijn persoonlijke interesses.

Big spenders

Magazines worden steeds meer aanschouwd als een luxegoed. Dat zou wel kunnen kloppen. De doelgroep gedraagt er zich ook naar. Onderzoek wijst uit dat magazineverslinders tot de grootste kopers behoren doorheen de meest diverse productcategorieën.

Betrouwbaar medium met aanzien

Klikken en scrollen online is makkelijk, maar het is een proces vol irritaties: virussen, phishing en cookies zijn nooit veraf. Je wordt geconditioneerd om nooit een advertentie aan te klikken, en daar lijden zelfs de betrouwbaarste merken onder. Dat vormt geen probleem met een printadvertentie. Het feit dat je kiest voor een gevestigde titel geeft je merk eenzelfde betrouwbaar aura. De legitimiteit straalt af op je product of dienst. 

see more work

see more cases

Een nieuw project of zin in een babbel?

Contacteer astrix

Ik ga akkoord met de privacy policy.