Skip to main content

Wat we bijleerden op DrupalCon Amsterdam 2019

8 November 2019
Leestijd: 13min

Na eerdere edities in 2005 en 2014 vond DrupalCon dit jaar opnieuw plaats in de Nederlandse hoofdstad Amsterdam. Astrix was er bij om samen met 1500 Drupal-sympathisanten lezingen, proof of concepts en presentaties bij te wonen rond het populaire CMS.

Wat we bijleerden op DrupalCon Amsterdam 2019

Dat DrupalCon meer is dan een bijeenkomst van developers, zie je aan de verschillende tracks waarin de talks zijn opgedeeld. Uiteraard aandacht voor backend- en frontend-ontwikkelingen, maar ook bijvoorbeeld marketing- en businesstopics hebben hun plaats op het overvolle programma. Wie even wat meer actie wil, schuift aan bij de vele BOF’s (“Birds Of a Feather”), waar in groep dieper wordt ingegaan op bepaalde onderwerpen gaande van project management en het documenteren van code tot het uitwerken van nieuwe features.

Driesnote @DrupalCon 2019

#DriesNote

Tijdens de keynote van Belgische Drupal-oprichter Dries Buytaert, ook wel “DriesNote” genoemd, werd de eerste productieversie van Drupal 9 aangekondigd. Op 3 juni 2020 zou Drupal 9.0.0 voor het grote publiek beschikbaar zijn. Ondertussen wordt – ook tijdens DrupalCon – hard verdergewerkt aan de developmentversie.

Een upgrade van Drupal 8 naar 9 wordt een pak eenvoudiger dan de overstap van versie 7 naar 8. Dankzij grondige aanpassingen in Drupal 8 – waar versie 9 op verderbouwt – en dankzij een verbeterd upgradetraject om van Drupal 8 naar 9 over te schakelen, kunnen websites en modules ontwikkeld in Drupal 8 nu reeds “Drupal 9 proof” gemaakt worden. Op die manier wordt een upgrade in 2020 op technisch vlak kinderspel, althans volgens Buytaert. Bovendien wordt deze upgrade budgettair beter voorspelbaar. Voor Drupal 7-sites is de overstap groter, maar niet onmogelijk.

Make Drupal easy

Naar goede gewoonte werd teruggeblikt op het voorbije Drupal-jaar en kregen we eveneens inzage in de toekomstplannen van het bedrijf. Tijdens de Q&A en keynote van Dries Buytaert werden deze plannen aan de hand van 4 strategische pistes uit de doeken gedaan. 

DrupalCon 2019 Amsterdam

Er was ook veel aandacht voor het toegankelijker maken van Drupal voor nieuwe gebruikers en site builders. Nieuwe gebruikers lijken de Drupal-drempel hoog te vinden. En die boodschap heeft de community duidelijk begrepen. Het nieuwe front-end thema Olivero in combinatie met de verbeterde admin back-end interfaces (‘Claro’) voor content editors en de verbeterde Media-module uit de Drupal core – die een grondige update krijgt in december 2019 met de release van Drupal 8.8 – zijn maar enkele van de argumenten die twijfelaars over de streep moeten trekken.

Astrix @ Drupalcon 2019 Amsterdam

Modern en relevant

Drupal beseft gelukkig ook dat het relevant moet blijven: in een webwereld die razendsnel evolueert wil het de vinger aan de pols houden en sneller inspelen op veranderingen binnen de sector. De nieuwe koers die in 2015 werd ingeslagen met de release van Drupal 8 zorgde dat het CMS “off the island” kwam: er werd gekozen voor een basis opgebouwd uit bestaande technieken en technologieën – zoals het Symfony PHP Framework en Twig – waardoor het de handen in elkaar sloeg met de bestaande communities van deze frameworks. Er werd verder ingezet op de eigen community – de developers en contributers die het Drupal-CMS verder verbeteren – waarmee het Drupal ecosysteem staat en valt.

Drupal beseft dat het relevant moet blijven: in een webwereld die razendsnel evolueert wil het de vinger aan de pols houden.

Met een explosie aan nieuwe gebruikers (4 miljard tegen 2025) en toestellen (300 miljard tegen 2030) moeten de fundamenten van een gestructureerd internet nu verder gelegd worden. Er is – terecht – bijzonder veel aandacht bij de Drupal-community voor de manier waarop het web evolueert en hoe mensen (zullen) omgaan met de explosie aan nieuwe data. Drupal zet zwaar in op structured data en integratie met andere platformen.  Zo verzekert het zich van een plaats in de discussie bij het zoeken naar een weboplossing – zowel voor simpele one-page websites en webshops als voor het puur verwerken van miljoenen lijnen data zonder visuele weergave.

Caching, Configuration Management of toch Content Marketing?

Wie nog niet overtuigd was dat het bouwen, beheren en bijsturen van een website meer betekent dan wat code schrijven, hoefde slechts diagonaal het DrupalCon programma te lezen. Net zo belangrijk als het schrijven van correcte, testbare en voorspelbare code, is de juiste content en SEO-strategie, het kritisch achterhalen van de wensen van de klant bij de analyse en het optimaliseren van de hostingomgeving. Het belang van goede copyright teksten, het technisch implementeren van metatags, 404 pagina’s en structured data om vindbaar te zijn op het web werd meer dan ooit onderstreept. 
 

Op DrupalCon Amsterdam 2019 vinden we een Drupal – en de achterliggende Drupal Association – dat meer matuur is geworden. Het heeft nieuwe investeerders onder de arm en grote plannen om het populaire contentmanagementsysteem verder uit te groeien. We kijken uit naar de verdere ontwikkeling en maken ons klaar voor de sprong naar Drupal 9.

see more work

see more cases

Ook interessant

terug naar overzicht

Een nieuw project of zin in een babbel?

Contacteer astrix

Ik ga akkoord met de privacy policy.