Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom een MVO-verslag maken?

18 februari 2019
Leestijd: 7min

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO): als toekomstgerichte onderneming kan je er niet meer omheen. Steeds meer grote bedrijven brengen een MVO-rapport uit of voegen een duurzaamheidsluik toe aan hun jaarverslag. In 2017 rapporteerde reeds 62%* van de Belgische bedrijven over hun inspanningen voor People, Planet en Profit. Maar waarom is zo’n duurzaamheidsverslag nuttig? De voornaamste voordelen op een rijtje.  

Huidige activiteiten in kaart

Van besparen op energie tot het aanbieden van personeelsopleidingen: er zijn talloze manieren waarop je bedrijf zich kan inzetten voor MVO. Een goed gestructureerd duurzaamheidsverslag geeft een mooi overzicht van de verschillende inspanningen die je de afgelopen periode hebt geleverd, of net niet.

Stimulans voor verbetering

Dat brengt ons bij het volgende puntje: innovatie. Laat je voor het eerst een duurzaamheidsverslag opstellen, dan vormen de verzamelde data een mooie leidraad om je verdere MVO-strategie te bepalen. Wat kan beter? Waar ligt je focus? Daarna is het een handig instrument om na te gaan hoe je bedrijf evolueert en eventuele negatieve effecten bij te sturen door te innoveren. 

Inspireer, en bespaar op kosten én CO₂

Staat je beleid op punt, dan leidt MVO logischerwijs tot kostenbesparing. Duurzame oplossingen - denk aan besparen op papier, gebruik van recycleerbare producten of investeren in groene energie - beperken op termijn niet enkel de kosten die je onderneming maakt, maar ook je CO₂-uitstoot. Schrijven over je MVO-maatregelen werkt inspirerend en kan er wel eens voor zorgen dat je inspanningen traag maar zeker uitbreiden. En daar pluk jij weer de vruchten van op lange termijn!

Transparantie tegenover stakeholders

Duidelijk communiceren over je MVO-activiteiten kan leiden tot een boost van je bedrijfsimago ten opzichte van je stakeholders: 

Partners en aandeelhouders
Elke vorm van meerwaarde die je aan je bedrijf kan toebrengen, wordt door aandeelhouders toegejuicht. Toon je partners dat je je inzet voor de toekomst en overtuig hen met indrukwekkende duurzaamheidscijfers.

Medewerkers
Een open communicatie creëert vertrouwen bij je huidige werknemers en zorgt er ook voor dat je sneller nieuw talent binnenhaalt. Millennials zijn geneigd voor een bedrijf te kiezen dat zich inzet voor mens en milieu.

Consumenten
De consument koopt steeds bewuster en apprecieert ook een transparante communicatie over de producten die hij koopt. Waar komen ze vandaan? Op welke manier en onder welke omstandigheden worden ze geproduceerd? Zorg ervoor dat ze deze informatie kunnen nagaan en trek hen over de streep om voor jouw merk te kiezen.

Voordeliger lenen

Ook banken zien graag een bedrijf met een langetermijnvisie. Als je duidelijke MVO-cijfers kan voorleggen, speelt dat enkel in je voordeel bij een leningaanvraag.

Tegenwoordig voorzien de meeste banken - ING België, BNP Paribas Fortis, Belfius en KBC - zelfs speciale leningen voor duurzame bedrijven. Daarbij daalt de rente naarmate de duurzaamheidsscore stijgt.

 

*KPMG Survey of Corporate Responsibility Reporting, 2017 

see more work

see more cases

Ook interessant

terug naar overzicht

Een nieuw project of zin in een babbel?

Contacteer astrix

Ik ga akkoord met de privacy policy.