Vertel over je strategie, etaleer enkele cases en gun je lezers een beeld achter de schermen. De mogelijkheden zijn eindeloos!
Je onderneming in één publicatie
Waar veel jaarverslagen uitsluitend gevuld zijn met financiële cijfers en lichtjes overweldigende tabellen, bruisen hun social media-tegenhangers van energie en vertellen hun magazine-counterparts hele verhalen. In een jaarverslag kan je al deze zaken bundelen. Het fungeert als beknopte samenvatting van wie je bent en wat je doet – een hulpmiddel dat maar al te vaak van pas komt.
Toon je kwartaalcijfers, maar geef extra duiding. Bij je mooiste projecten, je sector, je groeistappen. Vertel over je strategie, etaleer enkele cases en gun je lezers een beeld achter de schermen. De mogelijkheden zijn eindeloos!
Je bouwt vertrouwen op
Een jaarrapport legt je onderneming in zekere mate bloot. Hoewel jij het misschien even slikken vindt, apprecieert de lezer dit. Het getuigt van transparantie. Potentiële werknemers krijgen een idee van waar ze terecht zouden komen, partners ontdekken met wie ze binnenkort in zee stappen en klanten komen te weten wat de why van je doen en laten is. Ook investeerders, banken en andere kredietverstrekkers worden gelukkig van jaarverslagen.
Datadump? Make it pop!
In een jaarverslag kan je kritieke informatie meegeven én je creativiteit de vrije loop laten. Want cijfers, tabellen en grote brokken tekst hoeven niet saai te zijn. Door het meestal ietwat uitgebreide format van een jaarrapport komen foto’s, illustraties en grafieken hier helemaal tot hun recht. Aan de hand van kaderstukjes, quotes en grote titels zet je de belangrijkste zaken in de kijker én kan je dieper ingaan op de details. Zonder dat het voor de lezer te druk overkomt. Overgiet met een sausje van je eigen huisstijl, en je hebt een publicatie waar je fier op mag zijn.
Lees ook:
Volg je groei in een-twee-drie
Traag maar zeker of aan de snelheid van het licht? Hoe je groeiproces er ook uitziet, een jaarverslag werpt een licht op de evolutie van je bedrijf. Niet alleen wordt je verplicht om de belangrijkste cijfers op te zoeken en in vraag te stellen, ook krijg je publicatie na publicatie een duidelijk beeld van je ontwikkeling.
Een jaarverslag werpt een licht op de evolutie van je bedrijf.
Het toont waar je voor staat
Hoewel je (letterlijk) enkele verplichte nummertjes moet opnemen in je jaarverslag, kan je zoveel ruimte als je wilt toewijden aan andere zaken. Denk zachtere topics of minder businessgerichte thema’s. Als je een blik werpt op de zaken die belangrijk zijn voor je missie, weet de lezer direct wat belangrijk is voor jou.
Je toont het gezicht achter je organisatie
De meeste yearly reports starten met een persoonlijke brief aan de lezer. Maar daar hoeft het niet te stoppen. Indien je ervoor kiest om verder te kijken dan enkel de cijfers, kan je het écht persoonlijk maken. Met een kijkje achter de schermen toon je de menselijke kant van je bedrijf. Zet medewerkers in de kijker, schrijf enkele cases, laat interviews het verhaal vertellen en vul aan met teamfoto’s of behind-the-scenes beeldmateriaal.
In een yearly report kan je kleine of grote zeges in steen beitelen.
Je successen krijgen de plek die ze verdienen
Mijlpalen in de verf zetten zonder opschepperig over te komen? Geen betere plek dan het jaarverslag. Hoeveel investeringen heb je opgehaald, hoe sterk is je omzet gegroeid, hoeveel nieuwe werknemers heb je mogen verwelkomen? In een yearly report kan je deze kleine of grote zeges in steen beitelen. Ook omgekeerd gaat deze ballon op: gingen bepaalde zaken niet volgens plan, dan is je jaarverslag een geschikt medium om eventuele duiding te geven bij oorzaken en oplossingen.
Een ding is duidelijk; een jaarverslag biedt voordelen voor elke belanghebbende binnen en buiten je organisatie. Waarom nog langer wachten?