Stel je eens een dag voor zonder het web? Ondenkbaar in 2019. Iedereen zit online. Voor alles. Toch beslissen tot op vandaag veel bedrijven om het enkel bij een papieren verslag te houden. Daar mag het sterkste verhaal in verwerkt zitten … om te scoren moet je eerst gevonden worden.
Groter bereik, gerichte content
Online bereikt je verslag ongetwijfeld meer mensen. Laat zien dat jouw bedrijf transparantie belangrijk vindt en share je resultaten zelf op social media. Door de vlotte customisability maak je de informatie ook meer gericht op de ontvanger. Breek met lineair lezen. Een werknemer en aandeelhouder zoeken niet hetzelfde: aangepaste navigatie leidt ze allen sneller naar de juiste bestemming. En nog belangrijker: alles is meetbaar! Wat wil iedereen lezen? Zo bepaal je waar de kern van de zaak moet liggen.
De toekomst is interactief
Op het scherm kan je verschillende typen content creëren. Ruil tekst in voor beeld, een infographic of zelfs videomateriaal: wat dacht je van een leuk introductiefilmpje in plaats van een droog voorwoord? Interactief betekent ook de mogelijkheid tot vergelijken of het snel downloadbaar maken van bepaalde onderdelen. Een potentiële investeerder? Die kan maar beter met één klik de nodige financiële info in een Excel-bestand verkrijgen.
Done right it’s the right choice
Nu vraag je je misschien af “what’s in it for me” – en mijn bedrijf. Wel … is het allemaal goed uitgewerkt, maak je van je verslag een longread die de lezer langer vasthoudt. Maar wat meer is: met dat oerdegelijk digitaal verslag geef je aan dat je mee bent met het online gebeuren en krijg je meteen een professioneler imago.
Duurzaam imago, idem investering
Staat het in de kinderschoenen, vergt het opzetten van een integraal digitaal verslag natuurlijk een financiële inspanning. Vaak giet je het in een apart CMS (zodat het losstaat van de strakke bedrijfswebsite) en het webklaar maken van je papieren verslag vergt wat tijd. Maar denk ook aan de drukkosten die je bespaart. Bovendien zie je online sneller de resultaten van je inspanning en verhoog je de kans op media-aandacht en leads.
Hoe dan?
Een digitaal jaarverslag kan veel vormen aannemen. Op dit moment is een downloadbare PDF de meest populaire optie. Dat is SEO-gewijs niet altijd een optimale keuze omdat zo’n PDF maar éénmalig geïndexeerd wordt door zoekmachines. Hetzelfde geldt voor een e-book, al kan je daar al creatiever mee aan de slag. Zo goot astrix het MVO-verslag van modulyss in een kleurrijk online flipping book.
Nog een beter alternatief is een aparte pagina op je website die gewijd is aan jouw jaarverslag. Daarbij heb je alle vrijheid qua content, site-indeling en vormgeving, en je leidt het bezoekersverkeer niet weg van je website. Welke optie je ook verkiest, hou steeds in het achterhoofd dat mensen scannen op het web: korte, hapklare content is een must.
Eerste hulp bij de creatie van jouw online jaarverslag? Kom op consultatie bij astrix!Contacteer ons hier of via hello@astrix.be.