Tip 1: Leer het bedrijf kennen
Bij het ontwerpen van een logo is het altijd belangrijk dat je de achtergrond van het bedrijf kent. Wat is hun missie en visie, welke tone of voice hanteren ze… Eenmaal dit duidelijk is, kan je als Graphic Designer aan de slag, rekening houdend met twee belangrijke aspecten:
- De klant moet overtuigd zijn van het logo en het moet aansluiten bij hun doel en strategie
- Het logo brengt een goed en duidelijk verhaal over naar de buitenwereld
Tip 2: Bekijk het logo in relatie tot zijn omgeving
Je bent vertrouwd met de achtergrond van het bedrijf en kan van start gaan met het ontwerpen van een logo. Waarneembaarheid, herkenbaarheid en onderscheidbaarheid zijn drie belangrijke ergonomische variabelen in dit proces.
Waarneembaarheid: Het logo mag niet oplossen in zijn omgeving. Het moet waarneembaar en onderscheidend zijn van andere visuele tekens. Dit wordt gestimuleerd door gebruik te maken van duidelijke vormen en voldoende contrast.
Herkenbaarheid: Elk logo is uniek en bedoeld om (opnieuw) herkend te worden. Het uitvoerig toevoegen van visuele karakteristieken bevordert dit.
Onderscheidbaarheid: Zorg ervoor dat je beeldmerk zich voldoende onderscheidt van andere beeld- en tekstelementen in zijn omgeving. Wees anders dan je concurrenten, en speel daar op in.
Tip 3: Eenvoud siert
Een logo of symbool hoeft niet altijd zeer complex en gedetailleerd te zijn. Hoe eenvoudiger, hoe sterker het vaak wordt ervaren. Dat komt doordat de ontwerpers heel veel kunnen doen met de verdere uitwerking, wat net voor de fun zorgt in branding. Het gaat tenslotte niet om de complexiteit, maar om de achterliggende storytelling die het logo met zich meebrengt.
Tip 4: Vermijd een losse verzameling van onderdelen
Een logo of beeldmerk is een visueel samenhangend geheel. Het heeft niet altijd een symbool of woordmerk nodig om herkenbaar te zijn. Het gaat erom in hoeverre alle elementen één krachtig beeld vormen. Kies voor een element dat gemakkelijk onthouden wordt en treed niet te hard in detail. Als je toch gaat voor een woordmerk, zorg dan dat het aansluit bij de vorm en het karakter van de organisatie.
Tip 5: Hou rekening met 'ademruimte'
De basisvorm van een logo wordt altijd eerst in zwart-wit ontwikkeld. Op deze manier krijg je een duidelijke blik op de vorm, het design en de leesbaarheid van je logo. Wees je ervan bewust dat een logo in de meeste gevallen op een kleine oppervlakte moet komen. Voorzie dus genoeg ademruimte of ‘clear space’ in het logo zodat alles duidelijk blijft.
Om de leesbaarheid van je logo in elk formaat te garanderen, is het belangrijk dat het logo schaalbaar is. Ook rekening houden met hoe het icoon op social media zal getoond worden, is essentieel. Astrix bezorgt daarom al tijdens de eerste logovoorstellen telkens een schaalbare afgeleide voor je verschillende kanalen.
Tip 6: Het juiste kleurenpalet is de key to success
Elke kleur heeft een bepaalde betekenis en associatie. Hou dit in je achterhoofd wanneer je het kleurenpalet van een logo samenstelt. Sommige kleuren(combinaties) werken nu eenmaal beter in bepaalde sectoren. Besteed ook aandacht aan de mate waarin het beeldmerk modieus, tijdsgebonden en bestand is tegen aanpassingen in de toekomst. Zorg ervoor dat de gekozen kleuren er goed uitzien in print en op het web en dat ze werken in verschillende media.