Vierkant of rond
Een visitekaartje in standaard kredietkaartformaat? Daar is absoluut niks mis mee. Ze zijn eenvoudig en praktisch. Maar zit je in een creatievere sector, speel dan eens met andere vouwvormen of afmetingen. Een geplooid of eenzijdig kaartje? Rond, vierkant of zelfs vijfhoekig? Laat je inspireren door je product en go original. Let wel: een kaart die niet in iemands portefeuille past, wordt al snel ergens ‘vergeten’.
Ka-ching! Of toch niet?
Bij een eerste kennismaking wordt niemand er graag aan herinnerd dat hij/zij zal moeten betalen voor jouw diensten. Denk er dan ook even over na of je een BTW- of rekeningnummer op je visitekaartje wil vermelden. Tenslotte komen die gegevens later in de samenwerking nog wel aan bod en kunnen klanten ze altijd raadplegen via je website.
Papier hier
Glanzend, een matte afwerking of met reliëf: er zijn zoveel mogelijkheden wat papier betreft. Het is een materiaal waarmee iedereen vertrouwd is en zo’n papieren kaartje straalt ook een bepaalde authenticiteit uit. Sure, een metalen of houten versie zijn origineler, maar wat als iemand graag een bedenking of detail wil neerschrijven? Niet zo praktisch dus.
Witruimte
Aansluitend op de vorige tip, is het een goed idee om wat witruimte te laten voor eventuele notities. ‘Toch geen gekribbel op mijn mooi visitekaartje?’, hoor je jezelf misschien denken. Hopelijk wel, want niemand neemt tijdens een ontmoetingsgesprek de tijd om negatieve commentaar neer te pennen. Dan kan je het net zo goed weggooien, right?
Zorg voor een sprekende visuele uitwerking van je bedrijf of product en toon vooral jezelf
Show yourself
Ha, daar is dat fotografisch geheugen weer. Meer dan eens is bewezen dat beelden langer blijven hangen dan tekst, zo ook voor visitekaartjes. Zorg voor een sprekende visuele uitwerking van je bedrijf of product en toon vooral jezelf: aan de hand van een foto, zelfportret of waarom geen sympathieke illustratie? Zo sla je de fase ‘Geen idee meer wie die persoon was, dus ik dump het kaartje gewoon.’ meteen over.
En wat doe jij?
Zoals het een goede bedrijfsstrategie betaamt, is het een goed idee om het op je visitekaartje niet te veel over jezelf te hebben. Leg de focus op wat jij kan doen voor een klant. Wat zijn je kwaliteiten, waarom moeten mensen voor jouw bedrijf/merk kiezen en niet voor een ander? Ga niet voor een droge oplijsting van diensten, maar zeg het met een snappy quote of een persoonlijke tekst.